I en verden fyldt med computerspil, og adgang til uendeligt mange film, TV-serier og andet let-optageligt and passiv underholdning, har det længe set ud som om, at brætspil hørte fortiden til. Det er dog en tendens der har vendt på det seneste, og det er særligt tydeligt, når det kommer til den voksende popularitet af det klassiske brætspil backgammon.

Det er faktisk gået hen og blevet populært at spille brætspil generelt: både de klassiske, som de fleste kender, men også helt nye brætspil er kommet til. De bliver typisk spillet af de unge mennesker på caféer, barer og restauranter. Flere og flere af disse steder er begyndt at have en række brætspil stående bag disken, som gæsterne ganske gratis – eller mod et lille depositum – kan spille sammen med deres venner og bekendte. Brætspil har jo altid været en social aktivitet, men de blev ligesom udfaset i takt med, at måden hvorpå folk socialiserer med hinanden på har forandret sig. Det er ikke længere ligeså almindeligt, at de sociale aktiviteter foregår i den enkeltes hjem. I stedet bruger folk nu tid sammen hen over en kop kaffe, en god middag eller nogle øl og drinks. Det var de færreste der fandt det passende, at slæbe et brætspil med til disse steder – det var ligesom bare ikke noget, man gjorde. Så man indrettede i stedet sine sociale aktiviteter til den kontekst man befandt sig i. På caféen var det snak om vind og vejr, mens man drak sin kaffe. Over middagen var det lidt dybere samtaler, men med de fleste deltageres fokus liggende på maden. De fleste barer spillede høj musik, så her var kommunikationen typisk begrænset til kropssprog, skål og dans.

Sådan fungerede det i lang tid, men alle kunne mærke, at der manglede noget. Vi er jo sociale væsener, og det var som om, at disse overfladiske former for socialisering bare ikke tilfredsstillede os. Specielt nu om dage, hvor meget af vores sociale liv er i form af hurtige digitale chat-beskeder og ”likes”. Alle er sultne efter noget mere: vi hungrer efter ordentlig kontakt, og dybe meningsfulde samtaler.

Og hvad gør markedet, når der er en stor efterspørgsel og intet udbud? De finder selvfølgeligt en måde, at dække behovet på. Så da caféer begyndte at eksperimentere med at stille brætspil til rådighed blev det pludseligt en enorm succes. Det tiltrak flere kunder, som blev længere, var mere glade og bestilte flere kopper kaffe. Snart fulgte barer og restauranter efter, og hurtigt var det tydeligt, at brætspil igen var blevet et socialt omdrejningspunkt. Det er en sjov aktivitet, hvor folk kan udfordre og hjælpe hinanden. Man kan snakke om vind og vejr, samtidig med at man laver noget der er sjovt og medrivende. Det er særligt backgammon der har vist sig rigtigt populært her: en gammel klassiker, der ikke tiltrækker sig unødig opmærksomhed med en masse farver og komplicerede regler. Men som samtidig er udfordrende og skaber en god atmosfære til dybere og mere meningsfulde samtaler.